آغاز نشر را ميتوان کارت ویزیت زماني دانست كه خط از انحصار طبقه و گروه اجتماعي بخصوصي خارج شد و ابزار عمومي ارتباط قرار گرفت، ابزاري براي ثبت معاملات، وسيلهاي براي مكاتبه، صدور فرمان و مانند آنها؛ اما پس از رواج نسبي خط در جامعه، نوشتن رايج نشد و كاربرد خط در محيطهاي كاملاً بسته و محدودي چون دربار شاهان، چاپ کارت ویزیت حوزههاي ديني، جرگة رازورانة كاهنان، جمع محدود بازرگانان ، و در ميان عدة انگشتشمار ديوانيان و دبيران دولتي باقي ماند. كتاب يكي از ابزارهاي عمدة ارتباطي است، و انتشار به قصد چرخش و گردش رسانههاي ارتباطي در سطح جامعه است. انتشار كتاب، اشاعة گستردة يكي از سهلترين و مؤثرترين رسانههاست؛ اما پس از پيدايش خط، همه رسانههاي مكتوب قابل اشاعه نبود. كتيبة سنگي را نميشد در جامعه چرخاند، لوحههاي گلي بسادگي قابل حمل و نقل نبود، آثار چرمنوشت چاپ تراکت را آسان نميشد جابهجا كرد. حتي پس از اينكه كاغذ كاربرد پيدا كرد و بعضي نوشتهها مكتوب و به صورت كتابهاي كنوني تجليد شد، كتاب در اختيار همة افراد جامعه قرار نگرفت. گرانبهايي، محدوديت نسخه.
نشر به معنای واقعی و امروزینظرات این مطلب
تعداد صفحات : 3
درباره ما
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
خبر نامه
چت باکس
پیوندهای روزانه
آمار سایت
کدهای اختصاصی